Profil
Senior/Principal Product Designer, UI Designer samt Creative- och Design Director med 25 års erfarenhet inom främst digitala tjänster. Thomas har arbetat med allt från konceptutveckling och produktdesign till idéarbete och slutlig design. Erfarenheten sträcker sig över IT-konsultbolag, digitala fullservicebyråer, reklambyråer, inhousebyråer samt marknadsförings- och produktionsbolag.
Före uppdraget på Frank har Thomas arbetat för flera reklam- och produktionsbyråer såsom Valtech, King, DDB, R / GA, CP + B, Åkestam Holst, Digitas LBI San Fransisco, Forsman & Bodenfors, Garbergs, Saatchi & Saatchi
Kompetenser
- UI/UX, Product Design, Prototyping
- User Journeys, Flow Charts, Testing
- Research
- Varumärke och branding
- App Design (Native iOS and Android)
- Design System
- Accessibility
- Figma, Sketch, XD
- Agile, Scrum, Kanban, Backlog planning
- Product owner
- Branding, Art Direction, Creative Direction, Marketing strategy
- Graphical Design, Illustration, Photography, Script Writing, Film Direction, Iconography, Typography and Image retouch
Utvalda Projekt
Finn.no (Schibsted Marketplaces) - Personal Finance
Principal Product Designer
Schibsted Marketplaces - Nordic Marketplaces Advertising (Blocket.se m.fl)
Principal Product Designer
Svea / Payd - Payd Mobilapp
Product Designer, UI/UX, UX writer, PO
MAC - "The MAC Cosmetics Store"
Creative Director
Carnegie - Privatbankapp
Art Director / UI App design
Rädda barnen - Ny webbplats
Art Direction / UI design
Alla Uppdrag
Finn.no (Schibsted Marketplaces) - Personal Finance
Principal Product Designer
Löpande design- och konceptarbete för Finn.no, med fokus på att öka konverteringen på finans- och försäkringsintegrationer inom bostad och bilförsäljning i Norge.
Schibsted Marketplaces - Nordic Marketplaces Advertising (Blocket.se m.fl)
Principal Product Designer
Löpande design- och konceptarbete för Schibsted Marketplaces nordiska plattformar, med fokus på att öka konverteringen av köpta annonsytor på webbplatser och appar för Blocket.se, Finn.no, Tori.fi och Dba.dk.
Svea / Payd - Payd Mobilapp
Product Designer, UI/UX, UX writer, PO
Payd är en mobilapp för iOS och Android som gör det enkelt att dela och planera utgifter utan att ha gemensam ekonomi. Resan, middagen eller något så tråkigt som vardagsekonomin – Payd hjälper dig att hålla koll på vem som är skyldig vad. Uppdraget omfattar strategi, service design, research, konceptutveckling och design. Arbetet skedde i ett tvärfunktionellt team i nära samarbete med utvecklare och verksamhet. Inkluderar också framtagning av komponentbibliotek, klickbara prototyper och tillgänglighetsanpassning (WCAG).
MAC - "The MAC Cosmetics Store"
Creative Director
Uppdraget fokuserade på att skapa nya digitala och fysiska innovationer för att öka kundupplevelsen med MAC:s koncept store i New York.
Recorded Future - Intelligence Cloud Platform
UX/UI
Mitt uppdrag var att uppdatera datavisualiseringar och gränssnittet i säkerhetsföretaget Recorded Futures produkt "Intelligence Cloud Platform"
MINI - Konceptutveckling och optimering
Art Director
Uppdraget fokuserade på test och mätning för att öka konverteringen för bilvarumärket MINI. Arbetet bestod i att optimera leadsgenerering genom att iterativt ta fram nya förbättrade designförslag.
Lantmännen - Design och koncept för Lantmännen Innovation
Art Director
Uppdraget var att paketera Lantmännens alla innovativa initiativ på ett inspirerande sätt. Det handlade också om att stärka Lantmännen som varumärke med fokus på innovation. Lantmännen är norra europas ledande jordbrukskooperativ inom jordbruk, maskiner, bioenergi och livsmedelsprodukter. Lantmännen ägs av 25 000 bönder. Arbetet skedde i ett tvärfunktionellt team i nära samarbete med utvecklare och verksamhet.
SVEA Bank - Bankapp
UX/UI
SVEA behövde ta ut sin bank i en app. Så jag designade upp appen från grunden till både iOS och Android.
Sanofi - Insulinportal för läkare
Art Director / UI
Jag arbetade fram en designmall åt Sanofi som de kunde applicera på deras varumärken och produkter riktade mot sjukvården. Först ut var insulinportalen för läkare. Sen användes mallen vidare internt för andra varumärken.
Aspia - Aspia intranät
Art Director / Designer
I samband med att PWC bytte namn till Aspia fick jag i uppdrag att överstätta PWC:s intranät efter Aspias grafiska profil.
Carnegie - Privatbankapp
Art Director / UI App design
Carnegie behövde ta steget att bli mer digital och erbjuda sina kunder tillgängliga och effektiva tjänster. Tillsammans med en service-designer utvecklade jag konceptet och designen för deras nya Private Banking-app. Vi gjorde en behovsinsamling och djupintervjuer med deras kunder och tog fram en användarresa och personas som gav oss insikter i arbetet att konkretisera deras mobilapp. Förutom design och koncept inkluderade projektet även varumärkesbyggande åtgärder i appen. Något som också applicerades parallellt med Carnegies varumärke. Arbetssättet var agilt och tvärfunktionellt.
Rädda barnen - Ny webbplats
Art Direction / UI design
Rädda Barnen är en global barnrättighetsorganisation som har funnits sedan 1919. Uppdraget omfattade att skapa en ny webbplats med tydligare fokus på insikter om organisationen, berättelser och enklare och mer effektiva flöden för de viktigaste aktiviteterna på webbplatsen, exempelvis ge en gåva. En viktig del av arbetet handlade också om tillgänglighet och anpassning till WCAG. Arbetet skedde i ett tvärfunktionellt team i nära samarbete med utvecklare och verksamhet.
Bonnier Broadcasting - Köket.se - Designkoncept för koket.se
Art Direction, UX och koncept
Köket.se är en webbplats för primärt recept. I början av 2016 hade webbplatsen 27 000 recept. Webbplatsen samarbetar med webbutiken koketsfavoriter.se som säljer varor för matlagning och bakning. Uppdraget bestod i att ta fram ett större hemligt koncept men också att hålla koket.se uppdaterad med avseende löpande konceptuella beslut och designansvar. Arbetssätt var agilt och tvärfunktionellt.
Cancerfonden - Illustrationer
Illustratör
I samband med att Cancerfonden lanserade en ny webbplats behövde de detaljerade illustrationer av den mänskliga kroppen för att belysa där cancer kan uppstå.
Cancerfonden - Löpbandet
Creative Director / UI Appdesign
Insikt: Att röra på sig minst 2,5 timmar i veckan så att pulsen höjs minskar risken för cancer. Så vi skapade Löpbandet. Löpbandet är en app från Cancerfonden som loggar din sträcka du springer. Syftet med appen är att samla in pengar till cancerforskningen och samtidigt bidra till att öka kunskapen om sambandet mellan cancer och fysisk aktivitet. Du kan starta din egen insamling eller gå med i en befintlig insamling som dina vänner har skapat. Vem som helst kan sponsra deltagarna och uppmana fler att göra detsamma.
Bonnier Broadcasting - TV4 Play / C More - Design Concept för C More / TV4 Play
Art Direction, UI/UX och koncept
För att effektivisera sitt erbjudande introducerade Bonnier TV4-program på C More utan reklam och stängde därmed betalningsdelen av TV4 Play. Innan denna förändring arbetade jag som ledande Art Director för redesign av C More och nya TV4 Play. C More och TV4 Plays webbplatser var i stort behov av uppgraderingar både visuellt och användarmässigt och projektet innehöll mycket konceptarbete för hur de två varumärkena skulle interagera. Konceptet förverkligades på C Mores alla plattformar: Webb, iOS-app, Android-app, Apple-TV och Samsung-TV och rullas också ut på TV4 Play. Arbetssättet var agilt och tvärfunktionellt.
TV4 - Design och utveckling av TV4-play
Art Director / Designer
TV4 skulle gå från en helt öppen AVOD-tjänst till en som kräver inloggning för att se innehållet. Syftet var att ge annonsörer från Bonnier Broadcasting möjlighet till ökad precision i sin reklam. Projektet blev en framgång och 3,4 miljoner användare registrerade sig. Min var att arbeta som Art Director/Designer med ansvar för redesign och utveckling av TV4-play. Arbetssättet var agilt och tvärfunktionellt.
Co Live - Lanseringskampanj av CoLive
Creative Director
Vi fick i uppdrag att lansera hela konceptet med CoLive. COLIVE är en helt ny boendeupplevelse för dig som vill att gemenskap och spännande möjligheter ska komma på köpet. ör dig som är ung och på jakt efter ett boende vill vi erbjuda möjligheter. Till ett tryggt kontrakt på ett eget space och stora delade ytor, men också nya vänner och ett utbyte med andra som uppskattar liknande saker i livet.
Volvo Cars - Global bilkonfigurator för Volvo Cars
Art Director / Designer
Volvo ville att vi skulle komma på ett nytt sätt hur deras användare kan konfigurera sin framtida Volvo innan ett köp. Så förutom att välja motoralternativ och färg kan besökare också fylla i olika mjuka värden såsom familjesituation, intressen och liknande. Tjänsten heter My Volvo
NIKE Europe - Retail-kampanj för "NIKE Womens race"
Art Director
Vår uppgift var att skapa uppmärksamhet för NIKE town (Nikes konceptbutiker) runt om i Europa under "NIKE Womens Race". Vi arbetade med de lokala butikernas personliga tränare och utvecklade ett program som inkluderade butiker och 10 000+ tjejer som sprang varje lopp
Norwegian - Design och kampanjkoncept
Designer
Tillsammans med MC Saatchi designade jag en varumärkesprofil för flygbolaget Norwegian i Storbritannien
Google Indien - Kampanjkoncept för "The Great Online Shopping Festival"
Art Director / UI-Designer
Tillsammans med Googles Creative Labs utvecklade vi ett spel som var en del av en större kampanj som Google lanserade i Indien. Kampanjen var en online shopping festival. Spelet innebar också att man kunde genomföra olika typer av analyser, bla kunde man analysera shoppingintresset i olika geografiska områden. Spelet var live en vecka och hade 14 miljoner unika spelare.
Intel Asia - Mobilt spelkoncept för Intel Asia
AD / Designer
När Intel släppte sin nya uppsättning surfplattor och mobiler med starkare Intel-processorer utvecklade vi ett helt webbläsarbaserat mobilspel som krävde att du tränade fingrarna i en "finger bootcamp" för att hantera de snabba processorerna Intel levererar. Min roll var konceptutveckling och design för hela kampanjen
REEBOK USA - Design
Designer
Min del var att designa den helt nya webbsidan för REEBOKs nya Cross fit-skokollektion.
MTG - Rebranding och flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Under ett år var jag marknadsansvarig för TV3 och TV6s alla TV-program och drev många framgångsrika kampanjer. Vi släppte också det populära spelet JEOPARDY som en mobilapp där du kan spela mot andra. Över 100 000 frekventa spelare laddade ner appen och gick med i spelet
Expressen - Flera kampanjkoncept
Digital Creative Director / AD
Jag var en del av reklamkonceptet "Nyheter som berör" på Expressen, en av Sveriges största tidningar, som dramatiserades i reklam och reklam
Cloetta - Rebranding och flera kampanjkoncept
Art Director
Jag var med och utvecklade konceptet "Du förtjänar en Kex-choklad" som sedan togs ut i flera olika reklamkampanjer
Lotto / Svenska Spel - Rebranding och flera kampanjkoncept
Digital Creative Director
Jag var med och skapade varumärkeskonceptet "Vem som helst kan vinna, se till att det är du". Det dramatiserades i flera olika reklamkoncept där excentriker visar vad de har gjort med drömvinsten.
TRISS / Svenska Spel - Rebranding och flera kampanjkoncept
Digital Creative Director
Vi skapade den nationella lotteriet "Triss" nya reklamkoncept där vi dramatiserade hur ett meddelande kan ändras till "rikare" direkt från början. Med allt från reklam, utomhusannonsering, banners, kampanjwebbplatser och mobilinnovationer.
Malaco - Rebranding och flera kampanjkoncept
Digital Creative Director / Art Director
För att bredda publiken för godisvarumärket Malaco skapade vi det framgångsrika reklamkonceptet "Lördag hela veckan" och "Att vara vuxen har sina fördelar". Allt från kampanjsidor, reklamfilmer till en nydesignad Malaco.se.
GANT International - Social strategi för GANTs nya e-handel
Art Director
GANT lanserade sin första globala e-handel och jag deltog i utvecklingen av den sociala strategin på webbplatsen
Carlsberg - Kampanjkoncept
Creative Director
När Carlsberg ändrade sin slogan till "That calls for a Carlsberg" skapade Åkestam Holst en kampanjwebbplats och där besökare bör försöka öppna upp sinnet lite mer och våga ta ut svängarna. Och "fira" med en Carlsberg. Vår roll var att göra kampanjen till verklighet.
Ilta Saanomat - Kampanjkoncept
Creative Director / Designer
Tillsammans med Hasan & Partners Helsinki utvecklade vi ett nytt sätt att hitta de hetaste nyheterna. Genom olika bubblor i olika storlekar, där varje bubbla motsvarar en nyhetshistoria och där bubblans storlek visar hur populär den är, får du snabbt en översikt över hur nyheterna sprids
Magnum / Unilever - Kampanjkoncept / spel för Magnum Pleasure-glass
Designer
Magnum Pleasure Hunt var ett spel där man skulle leta och samla choklad. Spelet byggde på en idé där man skulle besöka riktiga platser
Panasonic / Lumix - Flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Förutom klassisk produktannonsering för Panasonic utvecklade vi ett koncept som vi kallade Lumix 1200. Där vi lät 1200 fotografer få sin egen utställning på världens största fotografiska museum i 15 minuter vardera. Boka din tidslucka och ladda upp dina 10 foton. Skriv sedan ut din eget flygblad från kampanjwebbplatsen och marknadsför din produktion. Utställningen visades på skärmar i 15 minuter. Så varje Lumix-fotograf fick sina 15 minuters berömmelse.
Dubai - Kampanjkoncept för Dubai centrum
Creative Director / Designer
Tillsammans med Strawberry Frog i New York skapade vi en kampanj för det då nybyggda området "Downtown Dubai". Vi arbetade med en regissör och sex fotografer från New York som producerade en film. Det producerades även en webbplats
Norska posttjänsten - Kampanjkoncept
Creative Director
Bli en del av Norges historiska ögonblick. Ladda upp ditt ansikte i kampanjen så blir du en del av de stora milstolparna. Dela din film i sociala medier.
Willys - Flera kampanjkoncept
Creative Director
Förutom reklamkonceptet som vi utvecklade gjorde vi ett grillspel som visar allt som Willys har att grilla. Kan du bli en riktig grillmästare? Genom vårt grillspel "Grilly's" utsattes du för ett antal grillsituationer
Volkswagen - Flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Vi producerade flera kampanjer för VW när jag arbetade på DDB. Bland annat en stor kampanj som vi kallade "Driver soundtrack confessions"
McDonalds - Flera kampanjkoncept
Creative Director
Jag var med och utvecklade flera kampanjer för McDonalds. En av kampanjerna var ett spel där du kan vinna biljetter till VM.
Com Hem - Rebranding och branding och kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Jag var en av de ledande kreatörerna i utvecklingen av varumärkeskonceptet "Judit och Judit" som flyttade Com Hems varumärke från ett av Sveriges mest hatade till ett av Sveriges mest älskade
MAX Hamburgare - Flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
I tre år deltog jag i MAX hamburgar kampanjkonceptet. Med allt från reklam till kommunikation på restaurangerna. Till och med deras slogan som används idag: MAX, Sveriges bästa hamburgare.
Åhléns - Flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Med butikskedjan Åhléns utvecklade vi ett framgångsrikt reklamkoncept som satte Åhléns på kartan som ett alternativ där du hittar det mesta under samma tak.
ARLA - Kampanjkoncept
Art Director
Vi tog fram en frukostanalys tillsammans med Forsman & Bodenfors, där du bör testa hur ljus du är på morgonen. Beroende på hur ditt resultat blev fick du olika tips om produkter som passade dig på morgonen
Aftonbladet - Flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Vi gjorde flera kampanjkoncept för Sveriges största tidning Aftonbladet.
ICA - Varumärkesbyggande aktiviteter och flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director / Designer / filmregissör / manusförfattare
ICA är Sveriges största livsmedelsbutik och den störa enskilda reklamköparen. Sedan 2001 har de sänt en känd kampanjserie med över 800 avsnitt. Jag har arbetat med över tjugo nationella kampanjer och varit involverad i många av tv-reklamfilmerna, både som kreatör och även som manusförfattare. Kampanjerna har fått många internationella utmärkelser såsom: Cannes-lejon, Titan-ägg, Guldägg, flera silverägg, flera Gold Egg-diplom, flera Epica-utmärkelser, flera NY-festivaler, flera Webby-utmärkelser, flera FAB-utmärkelser, två 100-watt, flera 100-watt, En show, Cresta, flera LIA, svenska designpriset
SJ - Flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Kampanjer för att stärka varumärket SJ där fokus låg på miljövänlighet och aktiviteter man kan göra under resan. Vi flyttade varumärkesuppfattningen från en dålig position till en positivt och god position.
Hyper Island - Coaching
Coach/lärare
I fyra år har jag coachat studenter på Hyper Island. Min roll var att vara bollplank och coach till tio studenter varje år. Det var något som breddade min egen kunskap och gav mig ett ännu större nätverk
MIO - Flera kampanjkoncept
Creative Director / Art Director / Filmregissör
Mio ville hitta ett nytt upplägg för att kommunicera sitt sortiment, så vi utvecklade två kampanjer. En del av lösningen var att visa upp deras sortiment i ett context där möblerna presenterades i olika miljöer från kända platser i världen. Man kunde ändra kontinent med ett klick och då se omgivningen och stilförändringen.
Sony Ericsson - Kampanjkoncept
Creative Director / Art Director
Vi lanserade en ny premium mobil. Vi visade detta genom en mycket avancerad kampanjwebb där produkten presenteras med en sprängvy, men istället för riktiga elektriska komponenter var det som en minivärld i telefonen
Returpack - Kampanjkoncept
Art Director / Fotograf
Vi lanserade den första kampanjen för konceptet "Pantamera" tillsammans med byrån SWE
IKEA - Flera kampanjkoncept
Global Art Director
Som ansvarig Global Art Director på IKEA var jag ansvarig för de globala lanseringarna för specialserierna, exempelvis IKEA Stockholm, sommarkollektionen, IKEA PS mfl. Uppdragen innehöll allt från idéer till slutlig design.
Sandvik - Kampanjkoncept
Art Director
Lanserade SANDVIKs verktyg på en global marknad
BACHO - Kampanjkoncept
Art Director
Vi lanserade BACHOs verktyg på en global marknad
Star of Hope - Ett socialt nätverk för dig och ditt faderbarn
Art Director
Vi skapade den första sociala plattformen mellan sponsorer och barn i nöd, där du som fadder kan ha en veckokontakt med ditt barn via deras egen webbplats. Ladda upp foton och skriv personliga berättelser. Lokala projektledare översätter det du skriver och svarar dig tillsammans med ditt fadderbarn. En del av webbplatsen var också en blogg som visar vad pengarna gick till.
McDonalds - Design intranät
Art Director
Jag designade det första globala intranätet för McDonalds, McNet
Preem - Webbplats
Art Director
Jag designade webbplatsen för bensinföretaget PREEM
Ericsson - Intranät
Art Director
Vi byggde och utvecklade Ericssons globala konsultupphandlingsverktyg som heter "Click2buy". Min roll var koncept och design
SEB - Intranät
Art Director
Min allra första kund, SEB, en av Sveriges största banker. Jag skapade designen för deras nya intranät
Utbildningar och Certifieringar
- 1999 - Berghs School of Communication
Vill du arbeta med Thomas?
Teamet på Frank förenas av en nördig passion för kreativitet, vetenskap, design och teknologi.
Vi finns eftersom vi alla ser stora fördelar med att integrera marknadsföring och IT. Men framförallt för att vi tror på en arbetsplats byggd runt människor som är sinnrika, skärpta och uppriktigt sagt härliga att arbeta med.